Wymagania egzaminacyjne do kl.1 OSM II°
Egzamin praktyczny – oceniany w skali 0-25
INSTRUMENTALISTYKA KLASYCZNA
Fortepian, organy, klawesyn:
Wykonanie na fortepianie z pamięci następującego programu:
- utwór polifoniczny – inwencja dwu-głosowa, symfonia lub dwie częśći z suity J.S.Bacha lub G.F.Heandla lub preludium i fuga Bach,
- forma klasyczna – część sonaty, rondo, wariacje
- etiuda lub utwór techniczny
- utwór dowolny
Kandydaci na klawesyn w pozycji 1 mogą wykonać sonatę Scarlattiego lub Cimarosy.
Organy:
Kandydaci na organy (grający już na organach) wykonują z nut:
- utwór barokowy
- utwór romantyczny, postromantyczny lub muzyki polskiej
- utwór współczesny
- utwór polifoniczny J.S.Bacha
Skrzypce:
- gama durowa i molowa wybranymi sposobami smyczkowania, pasaże, dwudźwięki - tercje lub seksty
- etiuda lub kaprys
- koncert - 1 lub 3 część
Altówka:
- gama durowa i molowa wybranymi sposobami smyczkowania, pasaże, dwudźwięki - tercje lub seksty
- etiuda lub kaprys
- jedna część Fantazji Ph. Telemanna lub Suity wiolonczelowej J.S. Bacha
- koncert - 1 lub 3 część (w przypadku koncertu G-dur Ph. Telemanna, cz. 2 lub 4)
Wiolonczela:
- gama durowa przez III oktawy , osobno i jeden sposób, Tonika
- dwudźwięki : tercje i seksty
- etiuda dwudźwiękowa lub z elementami dwudźwięków (musi zawierać elementy dwudźwięków nie tylko z użyciem pustych strun)
W przypadku bardzo rozbudowanych etiud, wystarczy większy fragment.
- sonata – dwie kontrastujące części
- koncert cz.I lub II i III cz.
- miniatura
Kontrabas:
- gama dur, moll – do 4 znaków
- dwie etiudy – w tym 1 wykonana z pamięci
- utwór dowolny
Gitara:
- Dwie etiudy lub inne utwory o zróżnicowanej problematyce technicznej
- jeden utwór z dowolnej epoki będący formą wariacji, ronda, jedna część sonatiny lub sonaty, może być sonata przedklasyczna lub utwór z repertuaru muzyki dawnej (2 lub 3 części suity)
- jeden utwór dowolny
Instrumenty dęte drewniane i blaszane:
- dwie gamy dur, moll
- etiuda o zróżnicowanych problemach technicznych wykonawczych
- utwór cykliczny ( koncert lub sonata - minimum dwie części)
- utwór dowolny
- jeden z utworów wykonany z pamięci
Akordeon:
Program dowolny. zróżnicowany w zakresie formy i stylu, obowiązkowo:
- utwór sprzed roku 1800 (mogą to być transkrypcje utworów D. Scarlattiego lub J. S. Bacha z wydawnictw PWM lub innych).
Czas trwania prezentacji od 10 do 15 minut.
Perkusja:
- werbel – dwa utwory lub etiudy o różnych problemach technicznych
- marimba lub wibrafon lub ksylofon
- dwie gamy i trójdźwięki do wyboru z całego koła kwintowego
- wprawki na bazie gam – wszystkie interwały
- dwie etiudy
- dwa utwory - kotły – dwa utwory lub etiudy o różnych problemach technicznych
- zestaw jazzowy – utwór dowolny
- multipercussion lub inne instrumenty perkusyjne – utwór lub etiuda
INSTRUMENTALISTYKA JAZZOWA
Wymagania na wszystkie specjalności instrumentalne
- blues jazzowy
- standard jazzowy
- utwór lub ćwiczenie dowolne, o charakterze technicznym
- utwór dowolny
WOKALISTYKA JAZZOWA
- obowiązkowe wykonanie jednego standardu jazzowego zawartego w wydawnictwach Hal Leonard Corporation „Real Books”,
- obowiązkowe wykonanie piosenki z polskim tekstem
( z pominięciem np. pieśni patriotycznych, melodii ludowych itp.)
którą można określić mianem standardu polskiej piosenki, - interpretacja jednego dowolnego krótkiego wiersza recytowanego z pamięci – sprawdzian dykcji
WOKALISTYKA
- wykonanie dwóch utworów a capella lub z akompaniamentem
- wierszyk dykcyjny
- interpretacja wiersza recytowanego z pamięci