Wymagania egzaminacyjne do kl.1 OSM II°

Egzamin praktyczny – oceniany w skali 0-25

 

INSTRUMENTALISTYKA KLASYCZNA

 

Fortepian, organy, klawesyn:

Wykonanie na fortepianie z pamięci następującego programu:

  1. utwór polifoniczny – inwencja dwu-głosowa, symfonia lub dwie częśći z suity J.S.Bacha lub G.F.Heandla lub preludium i fuga Bach,
  2. forma klasyczna – część sonaty, rondo, wariacje
  3. etiuda lub utwór techniczny
  4. utwór dowolny

Kandydaci na klawesyn w pozycji 1 mogą wykonać sonatę Scarlattiego lub Cimarosy.

Organy:

Kandydaci na organy (grający już na organach) wykonują z nut:

  1. utwór barokowy
  2. utwór romantyczny, postromantyczny lub muzyki polskiej
  3. utwór współczesny
  4. utwór polifoniczny J.S.Bacha

Skrzypce:

  1. gama durowa i molowa wybranymi sposobami smyczkowania, pasaże, dwudźwięki - tercje lub seksty
  2. etiuda lub kaprys
  3. koncert - 1 lub 3 część

Altówka:

  1. gama durowa i molowa wybranymi sposobami smyczkowania, pasaże, dwudźwięki - tercje lub seksty
  2. etiuda lub kaprys
  3. jedna część Fantazji Ph. Telemanna lub Suity wiolonczelowej J.S. Bacha
  4. koncert - 1 lub 3 część (w przypadku koncertu G-dur Ph. Telemanna, cz. 2 lub 4)

Wiolonczela:

  1. gama durowa przez III oktawy , osobno i jeden sposób, Tonika
  2. dwudźwięki : tercje i seksty
  3. etiuda dwudźwiękowa lub z elementami dwudźwięków (musi zawierać elementy dwudźwięków nie tylko z użyciem pustych strun)
    W przypadku bardzo rozbudowanych etiud, wystarczy większy fragment.
  1. sonata – dwie kontrastujące części
  2. koncert cz.I lub II i III cz.
  3. miniatura

Kontrabas:

  1. gama dur, moll – do 4 znaków
  2. dwie etiudy – w tym 1 wykonana z pamięci
  3. utwór dowolny

Gitara:

  1. Dwie etiudy lub inne utwory o zróżnicowanej problematyce technicznej
  2. jeden utwór z dowolnej epoki będący formą wariacji, ronda, jedna część sonatiny lub sonaty, może być sonata przedklasyczna lub utwór z repertuaru muzyki dawnej (2 lub 3 części suity)
  3. jeden utwór dowolny

Instrumenty dęte drewniane i blaszane:

  1. dwie gamy dur, moll
  2. etiuda o zróżnicowanych problemach technicznych wykonawczych
  3. utwór cykliczny ( koncert lub sonata - minimum dwie części)
  4. utwór dowolny
  5. jeden z utworów wykonany z pamięci

Akordeon:

Program dowolny. zróżnicowany  w zakresie formy i stylu, obowiązkowo:

  1. utwór sprzed roku 1800 (mogą to być transkrypcje utworów D. Scarlattiego lub J. S. Bacha z wydawnictw PWM lub innych).
    Czas trwania prezentacji  od 10 do 15 minut.

Perkusja:

  1. werbel – dwa utwory lub etiudy o różnych problemach technicznych
  2. marimba lub wibrafon lub ksylofon
    - dwie gamy i trójdźwięki do wyboru z całego koła kwintowego
    - wprawki na bazie gam – wszystkie interwały
    - dwie etiudy
    - dwa utwory
  3. kotły – dwa utwory lub etiudy o różnych problemach technicznych
  4. zestaw jazzowy – utwór dowolny
  5. multipercussion lub inne instrumenty perkusyjne – utwór lub etiuda

 

INSTRUMENTALISTYKA JAZZOWA

Wymagania na wszystkie specjalności instrumentalne

  1. blues jazzowy
  2. standard jazzowy
  3. utwór lub ćwiczenie dowolne, o charakterze technicznym
  4. utwór dowolny

 

WOKALISTYKA JAZZOWA

  1. obowiązkowe wykonanie jednego standardu jazzowego zawartego w wydawnictwach Hal Leonard Corporation „Real Books”,
  2. obowiązkowe wykonanie piosenki z polskim tekstem
    ( z pominięciem np. pieśni patriotycznych, melodii ludowych itp.)
    którą można określić mianem standardu polskiej piosenki,
  3. interpretacja jednego dowolnego krótkiego wiersza recytowanego z pamięci – sprawdzian dykcji

 

WOKALISTYKA

  1. wykonanie dwóch utworów a capella lub z akompaniamentem
  2. wierszyk dykcyjny
  3. interpretacja wiersza recytowanego z pamięci