Wymagania na egzamin ogólnomuzyczny do kl. I SM II st.
Egzamin ogólnomuzyczny oceniany jest w skali 0 – 25 p.
Egzamin obejmuje zakres materiału z audycji muzycznych i kształcenia słuchu. Ma formę ustną. Uczeń odpowiada na 5 pytań z audycji muzycznych i 10 z kształcenia słuchu.
Zakres materiału z audycji muzycznych:
- Znajomość obsady wykonawczej /instrumenty, głosy wokalne i zespoły muzyczne/.
- Charakterystyka twórczości J. S. Bacha, W. A. Mozarta, Fr. Chopina.
- Charakterystyka polskich tańców narodowych.
Zakres materiału z kształcenia słuchu:
- Znajomość nut i znaków chromatycznych w kluczu wiolinowym i basowym.
- Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie interwałów prostych.
- Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie trójdźwięków dur, moll w przewrotach oraz zwiększonych i zmniejszonych.
- Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie dominanty septymowej w przewrotach.
- Śpiewanie gam durowych i molowych w odmianach do 3 znaków przykluczowych.
- Powtarzanie krótkich melodii głosem.
- Wykonanie ćwiczenia a’ vista melodycznego i rytmicznego.
Szczegółowe informacje:
Egzamin z kształcenia słuchu będzie obejmował następujące zadania:
- Znajomość nut i znaków chromatycznych w kluczu wiolinowym i basowym 1 p. /dla wok. i jazzu tylko klucz wiolinowy/
- Wystukiwanie rytmu 2 p. /dla wok. i jazzu - proste rytmy w taktach 2/4, 3/4/
- Powtarzanie głosem krótkich melodii /dla instr. z określeniem nazw literowych dźwięków, dla wok. i jazzu powtarzanie melodii głosem na la/ 2 p.
- Budowanie interwałów 2 p. /dla wok. i jazzu do 5 cz i 8cz/
- Rozpoznawanie interwałów 2 p. /j.w./
- Budowanie i śpiewanie trójdźwięków 3 p. /dla wok. i jazzu- trójdźwięki bez przewrotów/
- Budowanie dominanty septymowej z przewrotami 1 p.
- Rozpoznawanie trójdźwięków i D7 2 p. /j.w./
- Śpiewanie odmiany gamy molowej do 3 znaków przykluczowych 1 p. / dla wok. i jazzu śpiewanie gamy a – moll harmonicznej/
- Czytanie nut głosem a’vista 2 p.
Egzamin z audycji muzycznych:
- Określ grupę i podgrupę instrumentów- 4 instrumenty 1p.
- Podaj skład kwartetu smyczkowego/kwintetu smyczkowego, tria fortepianowego/ i małej /wielkiej/ orkiestry symfonicznej. 1p
- Podaj nazwy głosów męskich i żeńskich od najwyższego do najniższego. 1p.
- Dokonaj charakterystyki tańca 2p.
- Scharakteryzuj twórczość kompozytora podając przykłady z twórczości- 2 p.
Plik do pobrania: