Wymagania na egzamin ogólnomuzyczny do kl. I SM II st.

Egzamin ogólnomuzyczny  oceniany jest w skali 0 – 25 p.

Egzamin obejmuje zakres materiału z audycji muzycznych i kształcenia słuchu. Ma formę ustną. Uczeń odpowiada na 5 pytań z audycji muzycznych i 10 z kształcenia słuchu.

 

Zakres materiału z audycji muzycznych:

  1. Znajomość obsady wykonawczej /instrumenty, głosy wokalne i zespoły muzyczne/.
  2. Charakterystyka twórczości J. S. Bacha, W. A. Mozarta, Fr. Chopina.
  3. Charakterystyka polskich tańców narodowych.

 

Zakres materiału z kształcenia słuchu:

  1. Znajomość nut i znaków chromatycznych w kluczu wiolinowym i basowym.
  2. Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie interwałów prostych.
  3. Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie trójdźwięków dur, moll w przewrotach oraz zwiększonych i zmniejszonych.
  4. Budowanie, rozpoznawanie i śpiewanie dominanty septymowej w przewrotach.
  5. Śpiewanie gam durowych i molowych w odmianach do 3 znaków przykluczowych.
  6. Powtarzanie krótkich melodii głosem.
  7. Wykonanie ćwiczenia a’ vista melodycznego i rytmicznego.

 

Szczegółowe informacje:

Egzamin z kształcenia słuchu będzie obejmował następujące zadania:

  1. Znajomość nut i znaków chromatycznych w kluczu wiolinowym i basowym 1 p. /dla wok. i jazzu tylko klucz wiolinowy/
  2. Wystukiwanie rytmu 2 p. /dla wok. i jazzu - proste rytmy w taktach 2/4, 3/4/
  3. Powtarzanie głosem krótkich melodii /dla instr. z określeniem nazw literowych dźwięków, dla wok. i jazzu powtarzanie melodii głosem na la/ 2 p.
  4. Budowanie interwałów 2 p. /dla wok. i jazzu do 5 cz i 8cz/
  5. Rozpoznawanie interwałów 2 p. /j.w./
  6. Budowanie i śpiewanie trójdźwięków 3 p. /dla wok. i jazzu- trójdźwięki bez przewrotów/
  7. Budowanie dominanty septymowej z przewrotami 1 p.
  8. Rozpoznawanie trójdźwięków i D7 2 p. /j.w./
  9. Śpiewanie odmiany gamy molowej do 3 znaków przykluczowych 1 p. / dla wok. i jazzu śpiewanie gamy a – moll harmonicznej/
  10. Czytanie nut głosem a’vista 2 p.

Egzamin z audycji muzycznych:

  1. Określ grupę i podgrupę instrumentów- 4 instrumenty 1p.
  2. Podaj skład kwartetu smyczkowego/kwintetu smyczkowego, tria fortepianowego/ i małej /wielkiej/ orkiestry symfonicznej. 1p
  3. Podaj nazwy głosów męskich i żeńskich od najwyższego do najniższego. 1p.
  4. Dokonaj charakterystyki tańca 2p.
  5. Scharakteryzuj twórczość kompozytora podając przykłady z twórczości- 2 p.

 

Plik do pobrania:

Wymagania z przedmiotów ogólnomuzycznych  do kl. I SM II st.

Materiały do audycji muzycznych