Wycieczka do Wrocławia – 4 – 5.10.2017

W dniach 4 i 5 października 2017 uczniowie klasy III, IV, V i VI OSM II pod opieką wychowawców odbyli wycieczkę do Wrocławia. Program wycieczki opracował pan Andrzej Mleczko, który pełnił rolę przewodnika podczas zwiedzania Wrocławia i Opola.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedziliśmy wrocławskie ZOO, a przede wszystkim zachwyciliśmy się wystawą fauny i flory afrykańskiej w budynku Afrykarium.  Obejrzeliśmy fragmenty rafy koralowej, bawiące się w wodzie hipopotamy, poczuliśmy wilgotną atmosferę kongijskiej dżungli, widzieliśmy także afrykańskie kotiki i pingwiny przylądkowe, pływające w basenach wewnątrz i na zewnątrz budynku. We wrocławskim ZOO niektórzy zobaczyli po raz pierwszy żywego, prawdziwego lwa, tygrysa, słonia, żyrafy, niedźwiedzia i inne egzotyczne zwierzęta ( radości nie było końca…)

Następnym punktem programu wycieczki był spacer do centrum Wrocławia, na rynek. Po drodze, w Parku Szczytnickim zrobiliśmy sobie kilka fotek pod słynną Halą Ludową, miejscem wystaw, koncertów, spektakli operowych  i innych imprez kulturalnych i sportowych organizowanych we Wrocławiu.  Zwiedzanie zakończyliśmy na Ostrowie Tumskim i rynku, zwiedziliśmy gotycką archikatedrę św. Jana Chrzciciela oraz barokowy kościół imienia Jezus, wzniesiony przez jezuitów w XVII wieku, obejrzeliśmy ratusz i budynki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Ossolineum. Piękne i klimatyczne centrum Wrocławia obejrzeliśmy jeszcze raz, wieczorem, podczas iluminacji.

Drugi dzień we Wrocławiu rozpoczęliśmy od obejrzenia Panoramy Racławickiej, wspaniałego dzieła Jana Styki, Wojciecha Kossaka i innych polskich artystów, które powstało w 100 – lecie insurekcji kościuszkowskiej, aby upamiętnić tradycje narodowe i zwycięstwo Polaków pod Racławicami. Nawet najmniej zainteresowani zwiedzaniem byli pod wrażeniem Panoramy i sposobu prezentacji  dzieła.  Kolejnym punktem  programu było oglądanie wystaw stałych w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.   Mogliśmy zobaczyć bogate zbiory sztuki, rzeźby, rękodzieła i malarstwa flamandzkiego, włoskiego, niemieckiego z różnych okresów, ale przede wszystkim dzieła wybitnych polskich i wrocławskich twórców i artystów. Obejrzeliśmy także płytę nagrobną księcia Henryka II Pobożnego ( tego, który zginął w bitwie z Tatarami pod Legnicą w 1241 roku)  i sarkofag księcia Henryka IV Probusa, Piastów Śląskich, którzy podejmowali próby jednoczenia ziem polskich w XIII wieku. Czas, który wyznaczyliśmy sobie na zwiedzanie wystawy niestety, był zbyt krótki, pewnie wielu z nas jeszcze chętnie wróci do Wrocławia i do Muzeum Narodowego.

Wyruszyliśmy z Wrocławia w kierunku Opola w strugach deszczu. W Opolu spacerowaliśmy po rynku aleją gwiazd polskiej piosenki, zrobiliśmy zdjęcia pod Muzeum Polskiej Piosenki, obejrzeliśmy nagrobki Piastów Opolskich w kościele franciszkanów i katedrze opolskiej oraz symbol Opola, Wieżę Piastowską, jedyną pozostałość po zamku opolskim.

Zwiedzanie Opola było ostatnim punktem wycieczki, ruszyliśmy do Tarnowa, a za nami rozpędzał się orkan „Ksawery”.  Zmęczeni, zadowoleni i pełni nowych wrażeń dotarliśmy wszyscy szczęśliwie i bezpiecznie do domu. Polecamy wszystkim wycieczkę do Wrocławia, naprawdę warto !